Erasmus-školní rok 2024-25

EN_Co-fundedbytheEU_RGB_POSV tomto školním roce realizujeme zahraniční praxe studentů, jobshadowing na zahraničních školách a učitelé se zúčastní metodických a jazykových kurzů cizího jazyka. Zároveň na naší škole přivítáme odborníky a pedagogy ze zahraničí. Na tyto aktivity jsme od Evropské unie získali 128 614 EUR.

1. Dlouhodobá zahraniční praxe studentů

  • BARCELONA 15. 9. 2024 – 15. 2. 2025

V neděli 15. září tři již bývalí žáci Obchodní akademie TGM odletěli vstříc velkému dobrodružství. Čeká je pět měsíců zahraniční odborné praxe ve španělské Barceloně.
Všichni se budou věnovat aktivitám, které souvisejí s oborem, který ve škole vystudovali. Pracovní místo Markéty Bárnetové je v hotelu, kde se bude, kromě ústní a písemné komunikace ve španělštině a angličtině, věnovat také různým administrativním záležitostem na recepci. Náplň práce Rudolfa Žabky ve fitness centru bude obdobná, navíc bude využívat své znalosti z předmětu Informační a komunikační technologie formou vytváření a doplňování různých tabulek. Vojtěch Němeček, který již absolvoval třítýdenní zahraniční odbornou praxi na Mallorce ve 3. ročníku, bude administrátorem v britské jazykové škole. Bude se také věnovat propagaci této školy na jejích sociálních sítích.
Projekty Evropské unie programu Erasmus+ již neodmyslitelně patří ke kostelecké Obchodce. Každý rok se uskutečňují zahraniční odborné praxe žáků 3. ročníku v různých evropských zemích, učitelé pravidelně vyjíždějí na stínování do zahraničních škol, v létě se účastní jazykových a metodických kurzů, navíc přijímáme návštěvy v rámci projektu stínování z jiných evropských škol.
Tato aktivita, dlouhodobá odborná zahraniční praxe ErasmusPro, je ale novinkou v naší škole. Jsme rádi, že tito žáci sebrali odvahu a rozhodli se k tomuto odvážnému kroku. My jsme přesvědčeni, že svoji misi zdárně dokončí a tato cenná zkušenost se stane základem jejich úspěšné životní kariéry.

 

 

 

 

 

 

 

Video z prvního měsíce v Barceloně.

Shrnutí z pětiměsíční praxe:

Markéta – 16. září 2024 nám začal první den v práci, kde proběhlo především seznámení s kolegy a s obsahem naší práce. Pracovala jsem v hotelu v Barceloně jako recepční. Náplní mé práce bylo především dělat check in/check out, kontrolovat výpis za předešlý měsíc v systému BYHOURS, vyplnit a následně odeslat statistický přehled podle národnosti, výzdoba prostoru pro welcome drink a tvorba plakátů/hotelových poukazů v programu Canva. Pracovala jsem ve velice přátelském kolektivu a každý se mi vždy snažil poradit a něco mě přiučit.

Vojta – pracoval jsem v jazykové anglické škole v Barceloně, kde jsem dělal převážně administrativu. Pracoval jsem hlavně v Excelu a Wordu, ale také mě neminul Gmail nebo aplikace Canva. V té jsem vytvářel propagační materiály a průvodní knížky. Mimo administrátorství jsem si také zkusil být učitel a doučoval jsem základy angličtiny a matematiky. Moje práce se nacházela 400 metrů od fotbalového stadionu Camp Nou, takže jsem tento skvostný stadion chodil obdivovat téměř denně.

Ve volném čase jsme procházeli a poznávali krásná místa Barcelony. Stáž v Barceloně hodnotíme velmi pozitivně. Získali jsme mnoho zkušeností a zlepšili jsme si angličtinu i španělštinu. Dokonce jsme si našli pár přátel, se kterými jsme v kontaktu i teď po našem návratu zpět do Čech. Určitě bychom doporučili dalším žákům, kteří mají možnost být součástí tohoto programu a jedinečného zážitku, se zúčastnit.

2. Zahraniční praxe studentů

I letos proběhly na Obchodce zahraniční praxe. Tentokrát ale nebyly financovány pouze Evropskou unií z programu Erasmus+, ale podařilo se nám získat i finanční prostředky z Fondu česko-německé budoucnosti a organizace Tandem. Celkem vycestovalo 24 žáků ze všech tří oborů, po šesti do Irska, Portugalska a Španělska, po třech do Německa a na Maltu. Sjednotili jsme také období praxí, které je nyní stejné jako u praxí v České republice, druhý, třetí a čtvrtý týden v květnu.

Reakce na praxe jsou výborné, jak od žáků a doprovodných osob, tak od mentorů, kteří na praktikanty dohlíží na jednotlivých pracovních místech. V Irsku dokonce přišla nabídka stálého pracovního poměru pro jednu žákyni. Prioritou praxí pro naši školu je zajištění kvalitní praxe, což znamená práce odpovídající studijnímu oboru žáků a především dostatek práce. 

  • PORTUGALSKO – BRAGA

Informace o probíhajících praxích:

Zahraniční odborné praxe zahájeny – zápis první, Braga, Portugalsko

Zahraniční odborné praxe – zápis druhý, Braga, Portugalsko

12.-15.5.2025 Pracovní zážitky a zkušenosti z Bragy, Portugalsko

Slunečné Porto a větrná Viana: víkend plný zážitků

Braga-druhý týden v práci

  • IRSKO – DUBLIN

Informace o probíhajících praxích:

Zahraniční odborné praxe v Dublinu, Irsko – První krůčky v novém prostředí

Dublin 2 – zabydlujeme se, zvykáme si, pracujeme

Společný výlet na Howth a první den v Dublinu úplně sami

Jak se nám daří v Irsku, aneb ohlédnutí za druhým týdnem praxí

  • ŠPANĚLSKO – BARCELONA

Informace o probíhajících praxích:

Zahraniční odborné praxe – První kroky Barcelonou, Španělsko

Z mateřské školky až po coworking: Praxe studentů začala naplno

DRUHÝ TÝDEN VE ŠPANĚLSKU

SIESTA KAŽDÝM DNEM

  • MALTA

Informace o probíhajících praxích:

Zahraniční odborné praxe – Jak probíhají první dny na Maltě

První týden odborné praxe na Maltě

První víkend na Maltě

Druhý týden na Maltě – plně pracovní

Druhý víkend na Maltě v duchu turistiky

Z praxe zpátky s novým pohledem na svět

3. Jobshadowing

Aktivita stínování je součástí programu Erasmus+, který je bohatě rozvíjen na naší škole. Naši učitelé také jezdí na návštěvy zahraničních škol, žáci jezdí na třítýdenní praxe do zahraničí a všichni zaměstnanci mohou vyjet na jazykové a metodické kurzy v létě do cizích zemí.

  • ŠPANĚLSKO – Salamanca

stínování Ma 2024Ve dnech 22. – 28. září 2024 vyučující španělského jazyka absolvoval job shadowing v rámci programu Erasmus v jazykové škole TíaTula ve městě Salamanca. Zajímavostí bylo, že se pobyt na španělské škole překrýval s jazykovým kurzem našeho studenta Filipa Machálka na škole Dice Salamanca.
TíaTula nabízí kurzy španělštiny pro studenty z celého světa. Nejčastější jsou úrovně A2 a B1. Výuka probíhá v malých, různorodých skupinách, což odráží multikulturní charakter školy. Učitelé kombinují různé metody výuky, aby vyhověli krátkodobým studentům (převážně ze zemí EU) i převládajícím dlouhodobým studentům z různých zemí (Čína, Rusko, USA, Korea, Tchaj-wan). Výuka se dopoledne soustředí na gramatiku, odpoledne na konverzaci. Zajímavým prvkem bylo začlenění interkulturních témat.
Kromě výuky se vyučující zúčastnil i kulturních aktivit, jako byla komentovaná prohlídka Salamanky, která byla spojena s historicko-divadelní soutěží. Ta prohloubila znalosti o španělské historii a umožnila setkání se studenty z různých koutů světa.
Salamanka je ideálním místem pro studium španělštiny a setkávání různých kultur. Rádi bychom našim studentům umožnil podobné zkušenosti, ať už v rámci programu Erasmus, nebo soukromých návštěv. Zkušenosti Filipa Machálka ukazují, jak obohacující může být intenzivní jazykový kurz. Takový pobyt nabízí nejen zlepšení jazykových dovedností, ale také mezikulturní zkušenosti.

  • ČESKÁ REPUBLIKA – Kostelec nad Orlicí – stínování 2 pedagogů z Dánska

Na začátku školního roku navštívily dvě učitelky ze střední školy HEG v dánském Hobro naši školu, Obchodní akademii T. G. Masaryka v Kostelci nad Orlicí. Bente a Kirsten, obě učitelky angličtiny, navštívily hodiny anglického a anglického obchodního jazyka a zúčastnily se mezinárodního Dne jazyků.

Pro zájemce z učitelského sboru obě připravily velmi zajímavou prezentaci o své škole, o Dánsku a o dánském systému vzdělání. Po prezentaci se rozvinula velmi živá diskuse s mnoha dotazy. Návštěva i my jsme si toto stínování velmi užili a doufáme, že se brzy opět uvidíme.

  • ČESKÁ REPUBLIKA – Kostelec nad Orlicí – stínování 1 pedagoga z Německa

ReinerVe dnech 25. – 29. listopadu naši školu navštívil pan učitel Rainer Hubert z německé střední odborné školy Friedrich-Fischer-Schule z bavorského Schweinfurtu.
Tato aktivita proběhla v rámci programu EU Erasmus+, ve kterém je naše škola aktivní již mnoho let. Hlavním cílem tzv. job-shadowingu neboli stínování je seznámit se se zahraniční školou a sledovat výuku svých zahraničních kolegů. Rainer vyučuje ekonomiku a IT předměty, proto především sledoval výuku těchto dvou předmětů. Zavítal ale také do několika hodin německého jazyka, kde studenty seznámil se Schweinfurtem a svojí školou.
Podobná aktivita proběhne v únoru 2025, kdy zástupci naší školy navštíví školu v Bavorsku. Rádi bychom navázali kontakt s německou školou v rámci odborných studentských praxí, aby naši studenti mohli na tuto aktivitu vyjíždět i do Německa.

  • NĚMECKO – Hamm

Stínování v německém Hammu na začátku ledna 2025 ukázalo rozdíly mezi naším přístupem a přístupem vyučujících na střední škole v Hammu, a to rozdíly dané jak nastavením samotného školství (jiné požadavky pro plnoleté žáky, jiné požadavky u maturity, apod.), tak rozdíly dané tím, jaká skladba žáků školu navštěvuje. Zatímco naše škola je velmi homogenní, v Hammu jsou žáci minimálně z poloviny tvořeni dětmi imigrantů nebo uprchlíků.
Pobyt doplnil i kulturní program. S německými kolegy jsme navštívili Maxipark Hamm a absolvovali anglicky komentovanou prohlídku města Münster.
Celé stínování hodnotíme jako velmi přínosnou a důležitou zkušenost, která nám umožnila reflektovat a hodnotit náš přístup k výuce, žákům, materiálu a jednotlivým hodinám u nás v ČR. Ve srovnání se školou v Hammu je náš (myšleno učitelský) přístup k žákům i samotné výuce aktivnější. Zatímco toto je jistě zčásti dáno i tím, že je naše škola mnohem menší a naši žáci nepocházejí z padesáti procent z rodin migrantů či uprchlíků, vnímáme, že velký podíl na tom má i to, že během hodin pracujeme s klasickou tabulí, a ne pouze s tablety či mobilními telefony.

  • NĚMECKO – Sweinfurt

SweinfurtPrvní spolupráce s touto školou proběhla v prosinci 2024, kdy učitel této školy Rainer Hubert přijel na stínování do naší školy (viz informace výše). Tato škola je také odbornou školou jako naše. Zaměřují se na technické obory, ale mají také obor sociální péče.
Cílem tohoto stínování bylo nejenom návštěva vyučovacích hodin angličtiny, němčiny a matematiky, ale také poznání systému této školy, a hlavně navázání spolupráce v rámci programu Erasmus+.
3 pedagogové navštívili řadu hodin, po kterých následovala reflexe, proběhlo několik formálních setkání s vedením školy a koordinátorkou a celým týmem Erasmu+.
Celá akce proběhla ve velmi příjemné a podnětné atmosféře. Již jsou naplánovány další aktivity Erasmu+ na projektové období 2025-2026.

  • ŠPANĚLSKO – El Medáno

stínování TenerifeVe dnech 14. – 21. února 2025 dvě vyučující ekonomiky, IT a TV absolvovaly stínování na škole IES EL MEDÁNO v rámci programu Erasmus+. Školu jsme vybraly z důvodu toho, že již před několika lety v El Medánu byly naše kolegyně a všichni si školu chválily.

Job shadowing umožnil díky interakci se španělskými učiteli a studenty ze všech zemí světa prohloubit naše interkulturní dovednosti právě díky komunikaci se studenty i učiteli. Řešily s vyučujícími různé metody výuky, různorodé studenty, projekty Erasmus+ s případnou budoucí spoluprací.
Kromě výuky zažily i výuku vodních sportů, jako je windsurfing a surfing. Také jsme byly na přednášce pro žáky na téma šikany ve školním prostředí formou divadelního představení. Ve volných chvílích jsme se snažily Tenerife poznávat i v jiných koutech ostrova. Vypůjčily jsme si auto a objely jsme ostrov kolem dokola a vždy, když nás něco naschlo, tak jsme se zastavily a užívaly si úplně jiný kout svět, než na který jsme zvyklý v České republice.

Závěry a budoucí plány
El Medano je menší město, které je ideálním místem pro volnočasové aktivity. Zároveň na škole studuje kolem tisíce studentů a sto učitelů. Ve škole jsou žáci ze všech částí světa a cílem všech studentů je dostat se na univerzitu. Rády bychom IES EL Medano doporučily našim kolegům, ale i studentům, kteří ovládají španělský jazyk. Jsme velmi rády, že jsme se stínování mohly zúčastnit, protože nás to obohatilo, užily jsme si společný čas mimo Českou republiku a zároveň jsme viděly i jinou formu výuky, učení, mentality apod.

  • PORTUGALSKO – Porto

stínování PortoV rámci programu Erasmus + jsem vyrazil náš pedagog (aprobace tělesná výchova a biologie) na stáž do města Oliveirense de Azeméis, kterého mužský „A“ tým hraje druhou portugalskou ligu. Toto město je vzdálené zhruba 40 km od města Porto.

Cílem praxe bylo zjistit, jakým způsobem pracují v Portugalsku s mládeží, jaký je stav zdejší mládeže po stránce fyzické a vztahové k pohybu. Praxe mimojiné probíhala ve fotbalovém areálu mládeže, kde se nacházelo zázemí a 3 hřiště s umělým trávníkem. Lektorem byl koordinátor mládeže, Miguel Bastos, který se snažil ukázat jejich koncepci výchovy. 

Největším rozdílem, který lze vypozorovat mezi fotbalem u nás a v Portugalsku je větší volnost a podpora kreativity u hráčů. Fotbal v Portugalsku není tak svázaný taktikou a výsledky a to pomáhá hráčům předvést jejich dovednosti a individuální kvalitu.

Stínování byla životní zkušenost, která přinesla cenné poznatky a přínos v osobním a pracovním rozvoji.

  • ESTONSKO – Tallin

stínování TallinDvě kolegyně navštívili v Estonsku Kohila Gümnaasium, což je moderní všeobecně vzdělávací škola se sídlem v obci Kohila v kraji Raplamaa. Poskytuje vzdělání žákům od prvního stupně základní školy až po gymnázium. Škola se zapojuje do projektů Eco-Schools a Baltic Sea Project v rámci UNESCO a dlouhodobě podporuje udržitelný způsob života prostřednictvím vzdělávání.

Během pobytu měly možnost navštívit hodiny angličtiny, ekonomiky a podnikání, přírodních věd a matematiky. Měly možnost vidět standardní hodiny i hodiny ve třídách, kde bylo jen několik studentů, všichni s nějakými specifickými vzdělávacími potřebami.

Seznámily se se vzdělávacím systémem Estonska, organizací školního roku, el. systémem pro správu školní agendy. Ve třídách v Estonsku je maximálně 24 žáků, což umožňuje lepší interakci mezi žáky a učitelem a individuální přístup.

Součástí odborného zaměření během mobility bylo i prohloubení znalostí v oblasti environmentální výchovy, která je v Estonsku pevnou součástí školní kultury. V rámci programu byla realizovaná odborně zaměřená exkurze do Národního parku Lahemaa, který je jedním z nejstarších a největších chráněných území v Estonsku.

Job Shadowing v Kohila Gümnaasium byl cenná profesní zkušenost, byla to příležitost nahlédnout do výuky v jiné zemi, porovnat, co je stejné, podobné či odlišné – a díky tomu s odstupem nahlédnout i na vlastní práci z nové perspektivy.

  • ITÁLIE – Busto Arsizio

4. Pozvaní experti

V červnovém týdnu nás navštívila pozvaná pedagožka z Estonska.

5. Jazykové a metodické kurzy učitelů

  • FINSKO
  • IRSKO