Rubriky
Novinky

Odborná praxe na Mallorce – den 2. a 3.

Dnes se hlavní zprávy dozvíte přímo od studentů účastnících se praxe, nebudu vás tedy dlouho zdržovat od jejich vzkazů.

Zmíním jen, že ač jsme na Mallorce a možná jsme si to představovali jinak – moře jsme zatím ani nepozdravili. Každý den máme nabitý program – pracovní, poznávací, plný komunikačních situací – a dnes i poprvé výletní.

Dopoledne a kus odpoledne jsme strávili v Sineu, vesnici, která vznikla jako v pořadí třetí sídlo na Mallorce. Uzounké uličky lemují staré, většinou udržované domky, rozbíhající se v řadách od hlavního historického místa – kostelu svaté Panny Marie. Kousek od kostelu je, jak jsme se dozvěděli, bývalý malý klášter pro jeptišky. Po smrti poslední z nich (před 3-4 lety) tam už žádné nežijí, i když je možné, že v budoucnu se tam opět nějaké přemístí.

Nejspíš nejzajímavější částí pro nás byla návštěva u babičky Petera, hlavního organizátora praxe ze strany Mallorky. Návštěva byla neplánovaná a došlo k ní jen kvůli dešti, ale byla kouzelná svou autenticitou. Překvapilo nás, když jsme z ulice po dvou schůdkách vešli do pokoje – a podlaha byla betonová, stropy klenuté a trochu nízké, interiér jednoduchý, ale praktický a útulný. Ze všeho byla cítit prostota (ale ne nuznost) a stáří (ale ne zašlost). Prý tam dokonce ve druhém patře našli pod novějším nátěrem na stěnách původní malované obrázky.

Návštěva trvala jen krátce – když zeslábl déšť, pokračovali jsme v prohlídce historických částí Sineu, pak se rozloučili s Peterem, nasedli na vlak a vrátili se do La Palmy.

Toto vše a více pro vás sepsali ze svých pohledů i studenti, předávám jim tedy slovo a těším se zas za pár dní.

Mgr. Marek Linke

Mallorka 2.+3.den

(další fotografie naleznete v galerii)

Lukáš Kovaříček z Vojenic!: Už v ČR jsem si přál, abych měl rodinu a práci, kde se bude mluvit anglicky a přiučil se něco. To vše se mi splnilo…! V rodině, ve které jsem s Vojtou, máme příjemnou mladou slečnu (23), která mluví krásně anglicky a povídáme si s ní každý den alespoň hodinu, takže perfekt ;). Byt a pokoj máme velice luxusní a jídlo vaří velmi dobré. Mimochodem jsme ji naučili slovo ,,vynikající“ 😀

Palma je celkem pěkné město s hezkými památkami. Máme tu přes den 23 – 27 ⁰C a přes noc cirka 17 ⁰C. Každé ráno máme zajímavé hodiny španělštiny (cerveza = pivo) a poté práci.

S Kájou H. pracuji v infocentru v malém městečku El’Arenal a tam si také povídáme a radíme lidem, takže super! Nejprve jsme si prošli a okoukli město a potom jsme tam seděli s paní a ta nám postupně vysvětlovala co a jak. Také jsme ji pověděli něco o nás a České republice, pokecali jsme, paní je fajn.

Zatím tu v úterý a středu místy pršelo a byla příjemná teplota (23 ⁰C), ale na příští týden hlásí až 28 ⁰C takže moře volá! Se všemi si tu rozumíme a máme skvělou partu za což jsme všichni rádi! Nazdar!

Kája Musilová: Úterý ráno začalo stejně jako to předešlé. U snídaně jsme se nasmály, protože jsme si vůbec nerozuměly. Paní, u které s Kájou bydlíme, totiž neumí anglicky, to byla první věc, kterou nám řekla. Trochu nás to zaskočilo. Naštěstí má dceru, která anglicky umí, ale ta není moc často doma, takže nemáme moc možnost mluvit. Bydlí s námi ještě Brita, to je starší paní, která je ze Švédska, učí se tady španělštinu, takže se snaží mluvit španělsky i na nás, i když na ni koukáme a nerozumíme jí.

Po snídani jsme měli hodinu španělštiny, naučili jsme se zeptat, co kolik stojí, ozvat se, že nám někdo vrátil špatně peníze a číslovky od desíti do stovky. Pak už jsme se rozdělili a po dvojicích jsme se setkali se svými šéfy. Já pracuji s Vojtou ve společnosti, která nabízí turistům z Česka, Polska, Maďarska a Slovenska různé exkurze po Mallorce. Naší hlavní náplní je sestavit českou brožurku a přiložit k ní své poznatky a fotky z exkurzí, na které pojedeme společně s turisty, kteří si zájezd koupí. Zároveň tak poznáme, jak náročné je zařizovat různé zájezdy a exkurze pro turisty, protože všude musíte být na čas, ale zároveň, když na někoho nepočkáte, ztratíte spoustu peněz.

Po našich schůzkách jsme se opět sešli celá parta v restauraci, kde se scházíme každý večer a povídáme si. Ve středu byl tady na Mallorce státní svátek. To pro nás znamenalo volný den. Neměli jsme ani hodinu španělštiny, ani jsme nemuseli do práce. Vyrazili jsme proto na výlet do města Sineu, kde bylo plno stánku s jídlem, šperky, pásky a kabelkami. Podívali jsme se tam i na místní kostel, který byl zevnitř opravdu krásný. Navštívil nás tam i Peter, náš hlavní organizátor, a pověděl nám něco o historii města a kostela. Kvůli dešti jsme se utíkali schovat. Vzal nás do domu své babičky a bylo zajímavé vidět jeden z nejstarších domů v tomto městě. Po výletě jsme se nakonec zase sešli v restauraci jako každý večer.

Tomáš Urban: Druhý den jsme stejně jako ten předcházející začali lekcemi španělštiny. Po necelých dvou hodinách jsme měli pauzu na oběd a následně jsme se společně se Samem seznámili s naším mentorem, který je také zároveň vedoucím společnosti Mallorcaworks – tam probíhají i naše hodiny španělštiny. Na Mallorce se mu říká Pere, pro nás je ale o dost lehčí ho oslovovat anglickou verzí, tedy Peter. Řekli jsme mu něco o našich znalostech z IT a on se zase podělil o své zkušenosti a projekty, které vytváří. Momentálně pracuje na stránkách, kde si můžou nejen influenceři nechat potisknout několik typů oblečení s různými střihy. Večer jsme s celou partou zakončili v restauraci, kde trávíme každý večer.

Další den, tedy ve středu, byl na Mallorce státní svátek, měli jsme úplné volno, a tak jsme všichni i s panem učitelem vyrazili do městečka Sineu. Cestovali jsme vlakem a za necelou hodinu jsme byli na místě. Konaly se zde trhy – ty byly až na pár výjimek přeplněny jídlem a nebo přeprodejci kabelek. Měli jsme ale možnost prohlédnout si zde zevnitř místní kostel. Poté se k nám přidal i Peter, ten se v Sineu totiž narodil, a tak nás tu provedl a řekl nám i něco málo k historii města.

Vojtěch Němeček: Úterek nám začal dvouhodinovkou španělštiny, ale ještě před tím jsme se pořádně nacpali toustů, které nám udělala María. Ve španělštině jsme se naučili čísla, nějaká nová slovíčka a především otázky jako: Kolik stojí támhleto? Jakou to má cenu? atd. Po učení přišlo rozdělení do prací. Já a Kája M. jsme ve společnosti, která zajišťuje turistům výlety po Mallorce a naší náplní bude především jezdit na exkurze, vidět, jak to všechno probíhá a co se musí zařídit a předělávat brožurku s výlety pro české turisty. Včera jsme měli jen „pohovor”, takže jsme měli relativně brzo volno. Po práci jsme měli chvilku odpočinku a pak se nás všech 6 studentů sešlo v restauraci (to už jsme zavedli jako každodenní rutinu), kde jsme si každý dal něco k pití. Po dvou hodinách povídání jsme museli kvůli dešti utíkat na večeři domů.

Zatím si tu jídlo musím jenom chválit – vše mají výborné :D. Po večeři si s Lukym vždy povídáme s naší paní domácí – je moc fajn! Už jsme se dozvěděli mnoho zajímavých věcí a věříme, že se jich ještě mnoho dozvíme.

Dnes jsme měli v práci volno, jelikož byl dnes na celé Mallorce státní svátek. Toho jsme využili a ráno jsme vyrazili na výlet do rodného města našeho hlavního organizátora Petera, do Sineu. Je to cca 50 minut vlakem. Je tam obrovské náměstí, na kterém je mnoho stánků s kabelkami, jídlem, suvenýry, atd. Celé městečko jsme si prošli včetně místního chrámu, který je nádherný! Den jsme zakončili u tradičního drinku v restauraci :))

Kája Hovorková: 2.den naší praxe na Mallorce – ráno máme kurzy španělštiny, kde se učíme základní věty (slovíčka), které se pak snažíme uplatnit v rodině. Bydlím, společně s Kájou, u starší paní, která bohužel neumí anglicky, a tak se spíše dorozumíváme s její dcerou, která umí velice dobře anglicky. Po kurzu španělštiny jsme vyrazili poprvé do práce. Pracujeme v Infoturismu ve městě El Arenal. El Arenal je město cca 5km od Palmy a cesta autobusem trvá se všemi zastávkami okolo 40 minut. Poznali jsme se zde s Rosou, která nás seznámila s Mallorkou. Ukázala nám zajímavá města (Porto Cristo, Manacor, Alcudia,…), nejkrásnější pláž na ostrově a nejnavštěvovanější místa v Palmě. Na oplátku jsme Rose ukázali, kde je Česká republika, českého prezidenta a české koruny. Zkusili jsme ji i naučit Ř.

3.den – 12.října je na Mallorce státní svátek, takže jsme měli volno v práci (fiestu). Navštívili jsme Sineu, kde je velká tržnice, spousta stánků s jídly, oblečením a suvenýry. Poté, co jsme si prošli stánky, za námi přijel Peter. Peter zde vyrůstal, a tak nám povyprávěl o historii města. Po prohlídce jsme se vrátili zpět do Palmy a zakončili den přátelským popovídáním v restauraci.

Sam Dušek: Druhý den jsme klasicky začali výukou španělštiny, kterou máme od 9:30 až do 11:10. Po španělštině jsme měli hodinovou pauzu, protože náš vedoucí jel odvézt Karolínu a Lukáše do práce. Pauzu jsme využili na jídlo. Po jídle jsme se vrátili zpátky do školy, kde si nás převzal Peter. Nejdříve po nás chtěl vědět, co víme ohledně IT, a když zjistil, že naše vědomosti nejsou tak moc velké, velkoryse nám nabídnul, že náplň naší práce přizpůsobí tomu, co bychom se chtěli naučit nebo zdokonalit díky jeho zkušenostem.

Odpoledne jsme využili k poznání města a vyhledání cenově dostupné restaurace pro naše odpolední schůze. Večer jsme pak už jenom využili k poznání s Ignasiem (pán, u kterého bydlíme).

Třetí den jsme měli volno protože je tu státní svátek. Tak jsme tento den využili na výlet do vesnice Sineu, viděli jsme zde krásný kostel a hodně stánků s oblečením nebo jídlem. Později nás navštívil Peter, který nám pověděl něco o historii a provedl po vesnici. Prohlídku jsme ukončili u jeho babičky, kde jsme mohli vidět, jak vypadá architektura starých domů tady na ostrově. Po návratu do hlavního města jsme se rozhodli zajít ještě do restaurace jako každý den.